Thursday, July 26, 2007

KEJAYAAN PELAJAR SMK BBB MENCIPTA BASIKAL BERENJIN

KEJAYAAN PELAJAR SMK BBB MENCIPTA BASIKAL BERENJIN

BASMO (Basikal Motor) (R)

Bangi 13 Julai 2007. Kemahiran merekacipta sesuatu yang berguna kepada masyarakat amatlah dibanggakan. Tambahan lagi perekanya daripada pelajar sekolah yang hanya memiliki kemahiran asas khususnya dalam bidang yang biasanya orang dewasa perlu menghadiri kursus selama beberapa tahun untuk memilikinya.

Tetapi itulah yang dimiliki oleh pelajar SMK Bandar Baru Bangi (SMKBBB) yang telah mencipta Basikal berenjin yang diberi nama Basikal Motor (BASMO). Pelajar tersebut Ahmad Ilyas Bin Abdul Jamil (5Damai) bersama Mohd Noor Bin Azizan (5 Cekal) telah mengharumkan nama SMKBBB dengan menyertai Pertandingan Rekacipta Budding Geniuses anjuran Petronas Research Sdn Bhn dan mendapat tempat Pertama dalam pertandingan tersebut yang telah diadakan pada 13 Julai 2007. Kejayaan ini telah membolehkan mereka menggondol hadiah bernilai RM750 daripada Petronas.

Ahmad Ilyas dan Mohd Noor dengan BASMO, hadiah dan sijil penghargaan daripada Petronas Research.

Basikal Bermotor (BASMO) ini dicipta menggunakan hampir 100% bahan kitar semula/terbuang yang dikumpul dan dicipta menjadi sebuah basikal yang lengkap berenjin. Bahan asasnya adalah sebuah basikal biasa dan enjin mesin rumput. Bahan lain yang ditambah seperti gear S basikal racing, tin penyembur cat (untuk dibuat ekzos), besi katil (salur Ekzos), pelapik beg sekolah (penyandar belakang) beserta dengan penyerap hentak hadapan basikal (untuk keselesaan) dan lain-lain bahagian yang diperbuat sendiri dari kepingan besi terbuang. Sesuatu yang istimewa dengan ciptaan ini adalah ianya di welding sendiri oleh pelajar tersebut.

Pelajar ini juga telah mencipta 4 basikal semenjak tingkatan 2 namun beliau begitu berpuashati dengan ciptaannya yang keempat kerana ianya berfungsi seperti sebuah motosikal berkuasa kuda 50 C.C. Basikal Motor ini lebih ringan, tidak perlukan lesen untuk pemanduan, mempunyai ciri-ciri keselamatan, sesuai untuk pelajar kesekolah dan dari segi kos, ianya amat murah berbanding motorsikal sebenar.

SMKBBB amat berbangga dengan pencapaian pelajar tersebut dan semoga beliau terus mencipta dan meneruskan minatnya untuk kejayaannya dimasa hadapan. Tahniah.

1 comment:

wasatiah said...

Tahniah kepada pelajar smkbbb kerana berjaya mencipta basikal berenjin. i'm looking forward to buy such bicycle,but then i'm not sure whether such bicycle already in the market.